Marketing@.com

در صدر تمام عوامل تأثیرگذار بر استانداردهای زندگی جامعه بازاریابی قرار دارد.

Marketing@.com

در صدر تمام عوامل تأثیرگذار بر استانداردهای زندگی جامعه بازاریابی قرار دارد.

انواع بازاریابی

يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱ ق.ظ

چطورکسب و کاربازاریابی و فروشبازاریابی


انواع بازاریابی؛ ۴۷ استراتژی که ضامن افزایش مشتریان شماست

توسط صدف دژآلود  آخرین به‌روزرسانی بهمن ۹۶ زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه

بازاریابی

 ۴

 اشتراک‌گذاری

مشتری، شریان حیات دنیای کسب‌وکار است. اگر این شریان به هر علتی قطع شود، چه تولیدکننده‌ و چه خدمات‌دهنده، هیچ کدام قادر به ادامه‌ی حیات خود در میان انبوه رقبا نخواهند بود. از این‌رو، صاحبان مشاغل تولیدی و خدماتی همواره با تکیه بر استراتژی‌های بازاریابی، سعی در حفظ جریان دائمیِ این شریان دارند. استراتژی‌های بازاریابی دارای انواع بسیار متنوعی هستند و اگر متناسب با مختصات و اهداف هر کسب‌وکاری انتخاب و اجرا شوند، موجب پایه‌ریزی یک رابطه‌ی سودآورِ درازمدت با مشتری خواهند شد. در ادامه به معرفی انواع بازاریابی می‌پردازیم و از ۴۷ نوع استراتژی مختلف سخن خواهیم گفت که ضامن افزایش مشتریان جدید و توسعه‌ برند کسب‌وکارها خواهند بود.



حتما بخوانید:

راهنمای تدوین اهداف بازاریابی

۱. بازاریابی علت‌محور (Cause Marketing)



بازاریابی علت‌محور بر مبنای عللی پیش می‌رود که از سوی مشتریان و نیز خودِ یک برند، درخور توجه تلقی می‌شوند. شناسایی این علل نیازمند دانش درون‌سازمانی پیرامون حوزه‌های هدف کسب‌وکار مربوطه است. استراتژی بازاریابی شرکت تولیدی کفش تامز (Toms Shoes) از جمله نمونه‌های بارز این نوع بازاریابی است. دغدغه‌‌ی اصلی این شرکت ترویج فعالیت‌های خیرخواهانه به نفع اقشار محروم جامعه است و به‌ازای هر جفت کفشی که از تولیدات تامز خریداری شود، شرکت یک جفت کفش رایگان به کودکان نیازمند هدیه خواهد کرد. برند کفش تامز توانسته است با تبدیل ترفند کلیشه‌ای «یکی بخر، دو تا ببر» به «یکی بخر، یکی هدیه کن» از مشتریانی وفادار به برند برخوردار شود و اعتباری مثال‌زدنی برای خود کسب کند.


۲. بازاریابی محدوده‌ی نزدیک (Close Range Marketing)

بازاریابی محدوده‌ی نزدیک عبارت است از ارسال پیام‌های تبلیغاتی از طریق Wifi یا بلوتوث به گوشی یا تبلت کاربرانی که در فاصله‌ی نزدیک حضور دارند. به این نوع استراتژیِ تبلیغ محصولات یا خدمات، «بازاریابی مجاورتی» نیز گفته می‌شود.


۳. بازاریابی رابطه‌مند (Relationship Marketing)



امروزه هدف بسیاری از برندها فقط فروش محصولات یا خدمات نیست (بازاریابی تراکنشی)، بلکه به‌دنبال برقراری رابطه‌ی بلندمدت با مشتری هستند. هرچه مشتری به یک برند علاقه‌مندتر باشد، به همان نسبت مبلغ بالاتری را صرف محصولات یا خدمات آن برند خواهد کرد. خرده‌فروشان سنتی نیز به صحت این ادعا اذعان دارند. بررسی میزان خرید مشتریان داروخانه‌ی زنجیره‌ای والگرینز (Walgreens) نشان داده است که میزان خرید مشتریان از تمامی کانال‌های فروش این برند شامل فروشگاه، وب‌سایت و موبایل، شش برابر بالاتر از مشتریانی است که خرید خود را فقط به‌صورت حضوری انجام می‌دهند.


۴. بازاریابی تراکنشی (Transactional Marketing)

افزایش و استمرار فروش به‌ویژه برای خرده‌فروشانی که مدام باید محصولاتی را در حجم انبوه به فروش برسانند، امری چالش‌برانگیز است. خرده‌فروشان می‌توانند مشتریان‌شان را از طریق عرضه‌ی کوپن، ارائه‌ی تخفیف‌ها و فروش‌های استثنایی ترغیب به خرید کنند تا نظر سرمایه‌گذاران نیز جلب شود. اَبَرخرده‌فروشی‌هایی مانند تارگِت (Target) دائما در حال برگزاری رویدادهای تبلیغاتی هستند تا مشتریان علاقه‌مند را به پای صندوق‌های خرید بکشانند.


حتما بخوانید:

قیف فروش چیست و چه کاربردی در بازاریابی و فروش دارد؟

۵. بازاریابی با اصل کمیابی (Scarcity Marketing)



برخی محصولات به علت کیفیت بالا یا عدم دسترسی آسان به مواد اولیه‌ی آن، به تعداد محدود تولید می‌شوند. تعداد آماده‌ی فروش این محصولات هرگز جواب‌گوی تقاضای انبوه نیست و شاید حتی خود تولیدکننده تصمیم بگیرد که این محصولات کمیاب را فقط در معرض خرید گروهی اندک قرار بدهد. برای مثال، رولز‌ـ‌‌‌‌رویس فانتوم دراگون (Rolls-Royce Phantom Dragon) که به مناسبت سال اژدها برای بازار خودروی چین تولید شده بود، ظرف مدت کوتاهی به فروش کامل رسید. قیمت این خودرو بالاتر از اغلب خودروهای موجود در بازار بود، اما به علت سفارشی بودن و تعداد محدود با استقبال چشم‌گیری مواجه شد.


۶. بازاریابی فراخوان برای عمل (Call-to-Action Marketing)

بازاریابی فراخوان برای عمل عبارت است از تبدیل ترافیک وب در وب‌سایت‌ها به مشتریان بالقوه یا افزایش فروش از طریق متن، ویژگی‌های بصری و سایر عناصر طراحی وب. می‌توان از طریق استراتژی‌های تبدیل، درصد بازدیدکنندگان آنلاینی را که مشتری یک برند یا عضو خبرنامه‌ی آن می‌شوند، افزایش داد.


۷. بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)



بازاریابی دهان به دهان یا توصیه‌ای، به انتقال شفاهی اطلاعات از فردی به فرد دیگر گفته می‌شود. مردم معمولا از صحبت در مورد برند مورد علاقه‌ی خود و تعریف ماجراهایی که با خریداری محصولات یا خدماتی خاص تجربه کرده‌اند، بسیار هیجان‌زده می‌شوند. تبلیغ دهان به دهان از جمله قدیمی‌ترین راهکارهای افزایش فروش است. بازاریابان امروزی به‌خوبی می‌دانند که چگونه زمینه‌ی ایجاد تبلیغات موثق دهان به دهان را برای محصولات یا خدمات خود فراهم کنند.


۸. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابان برندهای فِرقه (Cult Brands)، یعنی برندهایی که در مشتری حس تعلق‌خاطر ایجاد می‌کنند، مدام در حال ایجاد ایده‌های نو در کسب‌وکار خود هستند تا بتوانند محصولات‌شان را در قلب و ذهن مصرف‌کنندگان جهان زنده نگه دارند. این قبیل برندها معتقدند هر محصول جدیدی که به بازار عرضه می‌شود، باید زمینه‌ساز رؤیاپردازی مشتری در مورد محصولات آینده‌ی برند محبوبش باشد‌. گاهی بازاریابان برندهای فرقه، محصولی چنان فوق‌العاده را رو می‌کنند که اسمش سر زبان‌ها می‌افتد و درست مثل یک بیماری ویروسی فراگیر می‌شود. تبدیل شدن محصولات یا خدمات یک برند به موضوع صحبت مردم نقش به‌سزایی در شناخته شدن آن برند دارد.


حتما بخوانید:

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی

۹. بازاریابی تنوع‌گرا (Diversity Marketing)



بازاریابی تنوع‌گرا عبارت است از تدوین یک طرح بازاریابی سفارشی از طریق بررسی گروه‌های مختلف مشتریان بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی شامل سلایق، انتظارات، عقاید، جهان‌بینی‌ها و نیازهای خاص هر گروه.


۱۰. بازاریابی پنهان‌کاری (Undercover Marketing)

گاهی همین که همه‌ی اطلاعات را در اختیار مشتری قرار ندهید، کافی است تا جذب‌ محصول یا خدمات‌تان شود. تیزر فیلمی را در نظر بگیرید که فقط یک بخش خیلی جزئی از داستان فیلم را به نمایش می‌گذارد، اما سازنده‌ی تبلیغ با پنهان کردن بُرش‌هایی حساب شده از داستان سعی در تحریک کنجکاوی مخاطب به تماشای فیلمِ کامل را دارد.


۱۱. بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing)



رویدادهای فصلی مانند تغییرات آب‌وهوایی یا تعطیلات سراسری، فرصتی مناسب برای جذب مشتریان جدید محسوب می‌شوند. برای مثال، روز ولنتاین برای خرده‌فروشی هالمارک (Hallmark) که ارائه‌دهنده‌ی کارت‌های تبریک و اجناس کادویی است، یک روز خیلی خاص محسوب می‌شود. با نشانه رفتن مناسبت‌هایی که اهمیت ویژه‌ای برای مشتریان‌تان دارند، راحت‌تر می‌توانید خودتان را در زندگی آنها جا بیندازید.


۱۲. بازاریابی انبوه (Mass Marketing)

تولیدکنندگان کلان برای اینکه توسط رقبا کنار زده نشوند، باید بتوانند حجم انبوهی از محصولات تولیدی خود را بفروشند. بازاریابی انبوه شاید مانند یک روش شلیکی به‌نظر برسد، در حالی که چنین دیدگاهی در مورد این استراتژی به دور از واقعیت است. کسب‌وکارهای بزرگ پول کلانی را صرف تحلیل کلان داده‌ها می‌کنند تا بدانند چگونه می‌توانند مشتریان بالقوه‌ی خود را در سطح ملی به خرید محصولات یا خدمات‌ برندشان ترغیب کنند. فروشگاه‌ زنجیره‌ای والمارت (Walmart) که در صدر جدول موفق‌ترین خرده‌ فروشی‌ های جهان قرار دارد، در این نوع بازاریابی زبان‌زد است. این برند در فعالیت‌های بازاریابی انبوه، بسیار زیرک است و حسی آشنا و صمیمی در مشتری ایجاد می‌کند.


حتما بخوانید:

جایگاه ترفیع در بازاریابی و تاثیر آن در فروش

۱۳. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)



در پی افزایش کاربران فضای مجازی، عده‌ی زیادی از بازاریابان اینترنتی برای جذب مشتریان بالقوه، به جمع‌آوری و سازمان‌دهی اطلاعات ایمیل روی آورده‌اند.

  • ابولفضل امیری ابراهیم محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی